Vitaminy II.část

2. února 2010 v 15:16 | katherine-harris |  Diety, zdravé papání
pokračování článku o vitaminech..

Vitamín D patří do skupiny rozpustné v tucích a vzniká v kůži prostřednictvím slunečního záření (vitamín D3) a udržuje tak kožní buňky aktivní a teprve posléze je játry a ledvinami vytvořena aktivní forma vitamínu D (vitamín D2). Tento vitamín je velmi důležitý pro správný vývoj našich kostí a zubů, protože ovlivňuje metabolismus vápníku, fosforu a cukrů a také je důležitý pro játra, ledviny a střeva. Pokud je ho dostatek, snadněji se například hojí zlomeniny a působí také blahodárně na celkovou obranyschopnost lidského těla. Působí podpůrně také na nervový systém, předchází rakovině tlustého střeva, konečníku, prsu a prostaty a má vliv na dobrou srážlivost krve.
Nedostatek vitamínu D se zpravidla projevuje řídnutím kostí, nebo vyšším rizikem zlomenin z důvodu demineralizace kostí, zvýšená padavost a kazivost zubů, ztuhlost svalů a u dětí může způsobit nemoc zvanou křivice (deformace kostí), která je dnes už vzácná a častými pacienty trpícími nedostatkem vitamínu D jsou osoby s poruchou funkce ledvin, starší lidé, alkoholici, epileptici, pacienti s poruchou absorpce tuků, děti (zvláště kojenci) a vegetariáni, protože v zelenině se vitamín D zpravidla nevyskytuje.
Vitamín D můžete nalézt ve vejcích, mléku, vnitřnostech, sardinkách, lososech, tuňáku nebo rybím tuku a v malém množství se také nachází v avokádu, banánech, kakau. Kojencům je prvních 12 měsíců do stravy přidáván uměle prostřednictvím Infadinových kapiček, protože v mateřském mléce se téměř nevyskytuje. Jestliže je vitamínu D nadbytek, pak se projeví například vyšším krevním tlakem, nechutenstvím, nevolnostmi, žízní nebo častějším močením. Vitamínu D se nelze předávkovat. Z opalování a právě ze slunečního záření by mělo být získáváno nejvíce vitamínu D (až 80 %). V zimním období je tato možnost poněkud snížena a je proto třeba dbát na přísun vitamínu D aspoň stravou (tedy zejména ryby).

Vitamín E je vitamín rozpustný v tucích, ukládá se zvláště v tukové tkáni, játrech a svalech a je významným antioxidantem, který v našem organismu bojuje s volnými radikály a také odbourává nežádoucí škodliviny z jater. Pokud je v těle více vitamínu E, zvyšuje se také potřeba vitamínu A. Čím více konzumujeme tuky, tím více potřebujeme vitamín E, aby zabránil oxidaci krevních tuků, která má za následek různá cévní a srdeční onemocnění. Kromě toho je vitamín E důležitý také pro náš imunitní a nervový systém, oči, kůži a příznivě ovlivňuje metabolismus prostaty, omlazuje pleť, zlepšuje sexuální výkonnost, podporuje hojení ran a pozitivně také ovlivňuje "špatný" cholesterol v krvi a působí proti nemocem způsobeným špatnou cirkulací krve a působí proti "návalům" v období menopauzy a také zklidňuje premenstruační syndrom, preventivně působí proti předčasným porodům, reguluje hladinu cukru v krvi a zlepšuje kvalitu spermií, čímž zvyšuje mužskou plodnost.
Doporučené denní dávkování by mělo být minimálně 10-20 mg denně a nachází se v potravinách jako jsou ořechy, ovesné vločky, špenát, mák, mléko, maso, avokádo, různá semínka, sójové oleje a oleje z obilných klíčků. Zhoršená absorpce tohoto vitamínu se může objevit u lidí, kteří požívají tabákové výrobky a alkohol, nebo užívají některé léky například léky na snížení hladiny cholesterolu v krvi, či žaludeční kyselosti.

Vitamínem F jsou označování nezbytné esenciální mastné kyseliny, kyselina linolová, linoleová a arachidonová, které jsou do těla nutné dodávat potravou, protože tělo si tyto kyseliny nedokáže vytvořit žádnou jinou cestou. Tyto esenciální mastné kyseliny jsou základem pro tvorbu a funkci buněčných membrán, ovlivňují naší energii, stav vlasů, pokožky a nehtů, dále pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi, zabraňují kornatění cév, ochraňují také játra a jsou velmi důležitým elementem při správném vývoji dětí, chrání nás proti zvýšenému krevnímu tlaku a nadváze, podporují imunitní systém, zabraňují krevním sraženinám, chrání organismus proti srdečním chorobám a mozkové mrtvici, působí příznivě na funkci prostaty, dále ovlivňují správnou funkci srážlivosti krve, starají se o naší tělesnou teplotu a působí také preventivně proti rakovině.
Přestože jsou tyto kyseliny pro tělo potřebné, mohou také vytvářet nebezpečné volné radikály, proti kterým naopak působí vitamín E, který by se měl do těla dodávat společně s těmito kyselinami, aby zamezil oxidaci tuků v našem těle.
Vitamín F neboli esenciální mastné kyseliny lze najít v rostlinném tuku a oleji, mořských živočiších (langusta, humr), ořechách (hlavně vlašských), semínkách (slunečnicových, dýňových, lněných), sóji, mandlích, listové zelenině, konopném oleji, obilných klíčkách, avokádu, rybách, nebo v oleji z lněného semínka, který je velmi bohatým zdrojem tohoto vitamínu. Ničí se působením tepla a kyslíkem.

Vitamín K je potřebný zejména pro správnou činnost jater a také pro funkčnost srážlivosti krve pomocí takzvaných faktorů srážení krve. Vitamín K potřebujeme hlavně proto, abychom nekrváceli, protože působí preventivně proti těmto problémům (krvácení z nosu, nadměrné menstruační krvácení, trombóza, vnitřní krvácení). Vitamín K také pomáhá vstřebávat vápník, se kterým pak společně působí na kosti, zamezuje řídnutí kostí a ovlivňuje jejich správný vývoj. Působí také preventivně proti vzniku rakoviny, podporuje srdeční funkce, ledviny a snižuje také hladinu špatného cholesterolu v krvi.
Vitamín K se také předepisuje před operacemi, aby se zabránilo možným komplikacím v podobě pooperačního krvácení. Vitamín K se nachází v listové zelenině (špenát, salát), luštěninách, brokolici, tuřínu, kapustě, květáku, mase, obilných a mléčných výrobcích (jogurty, podmáslí, acidofilní mléko) bramborách, rostlinných olejích, vnitřnostech, mořských řasách, rajčatech, mrkvi, rybím tuku, sojovém oleji, ve vajíčkách a špatný vliv mají na vitamín K zvláště antibiotika, která jeho účinek výrazně snižují.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama