Vitamíny I.část

2. února 2010 v 15:14 | katherine-harris |  Diety, zdravé papání
Menší shrnutí základních faktů o vitaminech :)

Vitamíny se dělí dle svých chemicko-fyzikálních vlastností podle rozpustnosti na vitamíny rozpustné ve vodě (hydrofilní) - B (B komplex: thiamin, riboflavin,kyselina pantotenová, pyridoxin, kobalamin, kyselina listová, biotin, PP - niacin, H, C - kyselina askorbová) a vitamíny rozpustné v tucích (lipofilní) - A - retinol, D - kalciferol, E - tokoferol, K - fylochinon).

Vitamíny rozpustné v tucích se zpravidla nacházejí v mase, rybách, mléčných výrobcích (mléko, máslo) a rostlinných olejích a i když se tyto potraviny uvedou do varu, vitamíny v nich nadále zůstávají.

Vitamíny rozpustné ve vodě jsou mnohem citlivější, než rozpustné v tucích, proto když přivedeme potraviny, které tyto vitamíny obsahují, k varu, mohou být částečně zničeny, nebo zůstanou ve vodě.

Vitamin A (retinol) je nezbytný pro dokonalý zrak a to jak pro vidění za šera tak pro vnímání barev. Tento vitamin podporuje růst, a správný vývoj buněk sliznic, kostí a krvetvorby. Při nedostatku vitamínu A buňky "nedospívají" a šupí se. Ovlivňuje dále kvalitu sliznic a jejich funkčnost, je proto nezbytný pro zdraví povrchů těla.Také je potřebný pro tvorbu spermií a vajíček a pro vývoj plodu. I tento vitamín brání rozvoji některých nádorů.Vitamín A naleznete buď v živočišných potravinách, jako jsou játra a mléčné produkty, nebo ve formě provitamínů - karotenoidů přítomných v zelenině a ovoci, zejména v mrkvi,rajčatech, špenátu či meruňkách. K časným příznakům nedostatku patří ztráta chuti, zastavení růstu, porucha obranyschopnosti a šeroslepost. Dále dochází k vysychání sliznic, pozor - také očí, kde se tak poškodí rohovka. Stav pak může končit oslepnutím

Do vitamínů B (většinou souhrnně označovaných jako B-komplex) spadají vitamíny vitamíny skupiny B, z nichž nejznámější jsou B1 (Thiamin), B2 (Riboflavin), B3 (Niacin), B5 (kyselina pantotenová), B6 (Piridoxin), B9 (kyselina listová), B12 (kyanokobalamin), PP (kyselina nikotinová), která se vyskytuje spolu s ostatními vitamíny skupiny B.
Vitamíny skupiny B jsou důležité zvláště pro ty, jež pravidelně provozují sport a jejich tělo je tak vystaveno vyšší fyzické zátěži, dále těhotným a kojícím ženám a lidem se sníženou imunitou.
Vitamín B1 je rozpustný ve vodě, získat ho můžete zvláště ze z luštěnin, obilnin, ryb nebo kvasnic a je důležitý pro správné nervové funkce a dobře působí také při depresích nebo migrénách a ovlivňuje správnou mozkovou činnost. Při jeho nedostatku se může objevit právě nervové onemocnění, nebo také únava, zácpa, nebo nechutenství.
Vitamín B2 lze nalézt například v kvasnicích, mléku, zelenině, klíčkách, bramborách nebo v lipovém květu. Při jeho nedostatku se mohou objevit onemocnění hrtanu a hltanu, chudokrevnost, nebo kožní problémy. Vitamín B12 se významně podílí při tvorbě červených krvinek, působí preventivně proti anémii a dalším krevním chorobám, nachází se hlavně ve vnitřnostech, rybách, vejcích nebo mléčných produktech a dostatek tohoto vitamínu by měly hlídat zejména těhotné a kojící ženy, děti a vegani, protože následek nedostatku tohoto vitamínu může vést k různým neurologickým nebo hematologickým poruchám.

Vitamín C je asi nejznámějším vitamínem rozpustným ve vodě a je velice důležitý, protože se podílí na správné funkci v podstatě všech buněk našeho organismu. Kromě toho je nezbytný pro celkovou obranyschopnost našeho těla, je výborným antioxidantem působícím proti volným radikálům v našem těle, podílí se na tvorbě hormonů a je také nezbytný pro naše svaly, kosti, cévy i kůže, snižuje hladinu cholesterolu v krvi, podporuje vstřebávání železa a působí preventivně proti kornatění tepen nebo proti vzniku některých nádorových, srdečních a cévních onemocnění.
Vitamín C je obsažen skoro v každém druhu zeleniny a ovoce a zůstává zachován i po uvedení do varu. Denně by mělo být v těle více, než 10 mg (doporučená denní dávka se udává okolo 80 mg za den) a pokud je ho méně, než 10 mg, můžete pocítit únavu, oslabení imunity a při velkém nedostatku se může objevit také chudokrevnost. Léčba za normálních okolností docela lehkých onemocnění se může při nedostatku vitamínu C protáhnout. Jestliže je ho do těla přijímáno více, než je zdrávo, stává se, že je snížena hladina cukrů v krvi a je vstřebáváno více železa, než tělo dokáže zpracovat, což má za následek vznik ledvinových kamenů a také játra jsou v nebezpečí. Při nedostatku se také dříve objevovala nemoc zvaná kurděje, která se dnes již nevyskytuje a na dlouhodobý nedostatek vitamínu C se dokonce může i zemřít.
Příjem tohoto vitamínu je důležitý zvláště pro kuřáky, kteří potřebují dvojnásobnou dávku, dále lidé po nemoci, v těhotenství, při vyšší fyzické zátěži.
Vitamín C je nejvíce obsažen v citrusových plodech (citróny, pomeranče, grapefruit, lunetka), šípku, bramborách, rajčatech, brokolici, jahodách, květáku, kiwi, brusinkách, špenátu, papáje, maliny, ostružiny, jablka a podobně. Dnes je však možné konzumovat mnoho druhů potravinových doplňků, které Vám zaručí spolehlivý denní přísun tohoto vitamínu. Vždy je však lepší kombinovat syntetický vitamín C s kyselinou askorbovou přijímanou z přírodních zdrojů.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama